STANDARD AVTALEVILKÅR
1. Generelt
1.1. Aktualitet og omfang
Disse «Standard Avtalevilkår» gjelder for levering av tjenester og/eller varer slik dette er nærmere spesifisert i den avtalte «Leveransebeskrivelsen» i forholdet mellom Sognenett IT AS (heretter «Leverandøren») og den enkelte kunde (heretter «Kunden») – samlet omtalt som «Partene».
Standard Avtalevilkår inkludert Leveransebeskrivelsen, og det som ellers er avtalt mellom Partene, vil samlet omtales som «Avtalen».
1.2.Motstrid
I den grad det skulle oppstå motstrid mellom dokumentene i Avtalen, gjelder Leveransebeskrivelsen, inkl. også eventuelle senere avtalte vilkår etter avtaleinngåelsen, foran Standard Avtalevilkår .
2. Ytelser etter Avtalen
2.1. Leverandørens ansvar for ytelser
Leverandørens ytelser skal på en helhetlig måte dekke de funksjoner og krav som er spesifisert i Avtalen. Leverandøren kan benytte kontraktsmedhjelpere/eksterne leverandører til dette.
Leverandøren skal sørge for at det personalet som utfører vedlikehold og service, har den nødvendige kompetanse.
2.2. Disposisjonsrett til programvare etc.
Kunden har disposisjonsrett til programvare og eventuell relevant dokumentasjon som Kunden mottar som del av Leveransebeskrivelsen. Hvis et program skiftes ut, får Kunden samme disposisjonsrett til det nye programmet som til det som blir skiftet ut.
2.3. Garantier og unntak
Eventuelle Oppetidsgarantier som er gitt i Leveransebeskrivelsen gjelder med slike unntak som følger av Standard Avtalevilkår pkt. 5.1 (planlagt vedlikehold, myndighetstiltak etc.). Nedetid som skyldes slike unntak gir ikke grunnlag for beregning av servicekreditter og kan heller ikke føre til at Leverandøren holdes ansvarlig på annen måte.
3. Vederlag og betaling
3.1. Vederlag og fakturering
Vederlaget skal svare til betaling for det som til enhver tid er avtalt i Leveransebeskrivelsen, inkl. eventuelle tilleggstjenester.
Faktura for løpende vederlag forfaller 15 kalenderdager etter utstedelse, med mindre annet er avtalt.
3.2. Manglende betaling
Hvis Kunden ikke betaler til avtalt tid, svarer det forsinkelsesrente etter lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. (forsinkelsesrenteloven).
Hvis forfalt vederlag med tillegg av forsinkelsesrenter ikke er betalt innen 30 (tretti) kalenderdager fra forfall, kan Leverandøren sende skriftlig varsel til Kunden om at avtalen vil bli hevet dersom oppgjør ikke er skjedd innen 60 (seksti) kalenderdager etter at varselet er mottatt.
Heving kan ikke skje hvis Kunden gjør opp forfalt vederlag med tillegg av forsinkelsesrenter innen fristens utløp.
3.3. Prisendringer
Prisen – her inkludert vederlaget og timepriser – kan justeres ved hvert årsskifte tilsvarende økningen i Statistisk sentralbyrås konsumprisindeks (hovedindeksen), første gang med utgangspunkt i indeksen for den måned Avtalen ble inngått.
Prisen kan justeres i den utstrekning regler eller vedtak for offentlige avgifter endres med virkning for Leverandørens vederlag eller kostnader.
Prisen kan videre justeres dersom eksterne leverandører som Leverandøren benytter seg av for levering av tjenester til Kunden, slik som Microsoft, Telenor, Unifon, regulerer sine priser. Prisen kan i så fall justeres tilsvarende som disse leverandørene sine prisjusteringer.
Alle prisendringer skal varsles av Leverandøren før prisendringen trer i kraft.
4. Varighet og opphør
4.1. Varighet og oppsigelse
Hvis ikke annen varighet eller annet oppstartstidspunkt er avtalt i Leveransebeskrivelsen gjelder Avtalen i 3 (tre) år fra oppstartsdato eller ved avtaleinngåelsen dersom oppstartsdato ikke er fastsatt (heretter omtalt som «Avtaleperioden»).
Avtalen fornyes deretter automatisk for 1 (ett) år om gangen etter utløpet av Avtaleperioden, med mindre den sies opp Kunden med 3 (tre) måneders varsel før dette fornyelsestidspunktet. Leverandøren kan si opp avtalen med 12 (tolv) måneders varsel før fornyelsestidspunktet.
For øvrig kan Kunden når som helst delvis avbestille deler av leveransen under Avtalen med 3 (tre) måneders skriftlig varsel.
4.2. Kostnader ved oppsigelse/avbestilling før Avtaleperioden
Dersom Leverandøren har foretatt investeringer i driftsmidler/programvare som Kunden skal disponere, og Kunden sier opp Avtalen eller gjør avbestillinger før utløpet av Avtaleperioden, jf. pkt. 4.1., så har Leverandøren krav på dekning av sine eventuelle ekstrakostnader som følge av oppsigelsen/avbestillingen. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, følgende:
- vederlag for den del av ytelsene som allerede er gjennomført/levert
- eventuelle utlegg, avbruddskostnader etc. som følge av avsluttede kundeforhold/abonnement hos eksterne leverandører (Microsoft etc.)
- Kompensasjon for eventuell restverdi av investert utstyr. Denne restverdien beregnes som den totale investeringen fordelt over den gjenværende avtaleperioden.
- andre nødvendige og dokumenterte ekstrakostnader (f.eks. omdisponering av personell).
5. Ansvar
5.1. Mislighold
Det foreligger mislighold fra en Part hvis denne ikke oppfyller sine plikter etter Avtalen, dette med mindre slik manglende oppfyllelses skyldes forhold som denne Part ikke kan klandres for. Slike forhold omfatter:
- Planlagt Vedlikehold: Tjenester kan være utilgjengelige under planlagt vedlikehold, som i så fall annonseres av Leverandør på forhånd.
- Myndighetstiltak: Endringer i lover, forskrifter, eller andre offentlige pålagte handlinger som påvirker Leverandør sin levering av tjenester/varer i henhold til Avtalen.
- Tredjepartstjenester: problemer forårsaket av tredjeparter, her inkludert eksterne leverandører som Microsoft, Telenor, Unifon, eller andre sikkerhetsløsninger. Dette er forhold som Leverandøren har svært vanskelig for å påvirke, og eventuelle avbrudd eller problemer forårsaket av disse eksterne leverandørene som påvirker Leverandørens leveranse til Kunden kan Leverandøren derfor ikke holdes ansvarlig for.
- Kundeansvar: Problemer som oppstår på grunn av kundens egen handlemåte eller bruk (konfigurasjoner, tilpasninger etc.) av tjenestene/varene på en måte som ikke er forhåndsgodkjent av Leverandøren.
- Force Majeure, ser her Standard Avtalevilkår pkt. 6.3.
5.2.Reklamasjon
Den Part som oppdager mislighold skal reklamere uten ugrunnet opphold etter at misligholdet er oppdaget eller burde vært oppdaget, ellers mister Parten retten til å rette krav som følge av dette misligholdet.
5.3. Retting
Dersom misligholdet ligger på Leverandøren, skal han med mindre annet er avtalt rette opp i mislighold uten ugrunnet opphold etter at Leverandøren har fått melding om misligholdet.
Frister for gjenoppretting av feil ved programvare etc. som det er avtalt at Leverandøren skal håndtere iht. reglene om oppetidsgarantier og servicekreditter i Leveransebeskrivelsen, reguleres for øvrig av disse reglene.
5.4.Heving
Avtalen kan heves ved vesentlig mislighold. En part kan videre heve Avtalen dersom den andre Parten er beviselig insolvent eller konkurs. Heving kan også skje dersom det på en annen måte blir klart at Parten ikke vil være i stand til å oppfylle sine kontraktsforpliktelser.
Før heving skjer skal den Part som rammes ha gitt den andre Part skriftlig varsel og rimelig frist til å bringe forholdet i orden. Dersom dette ikke etterkommes, kan Parten heve hele eller deler av Avtalen med øyeblikkelig virkning[TG5] .
5.5.Tilbakehold
Ved mislighold fra Leverandørens side kan Kunden holde betalingen tilbake, men ikke mer enn det som er nødvendig for å sikre Kundens krav som følge av misligholdet.
Ved mislighold fra Kundens side kan Leverandøren holde tilbake sine ytelser, men ikke mer enn det som er nødvendig for å sikre Leverandørens krav som følge av misligholdet.
5.6. Erstatning
Den Parten som lider tap som følge av mislighold, kan kreve erstattet direkte tap, inkludert tap som skyldes merarbeid og andre direkte kostnader, likevel oppad begrenset til de siste 6 måneders fakturerte vederlag. Den rammede Part har uansett selv et ansvar for å begrense sitt eventuelle tap med alle rimelige midler.
Det kan under ingen omstendigheter kreves erstatning for indirekte tap etter Avtalen, slik som produksjonstap, tapt fortjeneste, tap av kontrakter, tap av goodwill, eller lignende økonomiske konsekvenser.
6. Øvrige bestemmelser
6.1. Forsikring/risiko
Kunden har risikoen for utstyr og programmer som omfattes av avtalen. Leverandøren har risiko for annet utstyr eller programmer, f.eks. reserveutstyr, som han har plassert hos Kunden, hvis ikke annet er avtalt.
6.2. Overdragelse av Avtalen
Partene kan som utgangspunkt ikke overdra Avtalen, eller enkeltvise rettigheter og plikter etter denne, uten skriftlig samtykke fra den andre Parten. Samtykke kan likevel ikke nektes uten saklig grunn. En slik saklig grunn kan være at hensynet til offentlige konkurranseregler, eller der ny leverandør ikke vil ha de nødvendige kvalifikasjoner.
6.3.Force majeure
En part kan ikke holdes ansvarlig for mislighold av avtalen dersom dette skyldes en ekstraordinær situasjon utenfor Partenes kontroll som ikke kan overvinnes med rimelige midler. Slike situasjoner kan være, men er ikke begrenset til:
- Naturlige hendelser, slik som jordskjelv, flom, stormer, brann, eller andre naturkatastrofer.
- Menneskeskapte hendelser, slik som krig, terrorhandlinger, opprør, streik/lockout, eller sivil ulydighet.
- Pandemier og epidemier, slik som Utbrudd av smittsomme sykdommer som hindrer normal drift.
I en slik force majeure-situasjon skal den andre Part varsles umiddelbart. Den rammede Parts forpliktelser suspenderes så lenge situasjonen varer, og den annen parts motytelser suspenderes tilsvarende. Avtalen kan likevel heves kun med den rammede Parts samtykke hvis situasjonen varer eller forventes å vare mer enn 90 kalenderdager, med 15 kalenderdagers varsel . Hver part dekker sine egne kostnader ved avslutning av Avtalen. Kunden betaler for leveranser som er kontraktsmessig utført før avslutningen. Ingen ytterligere krav kan rettes mot hverandre som følge av avslutningen.
Partene har for øvrig en gjensidig plikt til å holde hverandre informert om forhold av betydning i ein pågående force majeure-situasjon, slik som den løpende utviklingen.
7. Tvister
7.1. Rettsvalg
Partenes rettigheter og plikter etter Avtalen bestemmes i sin helhet av norsk rett.
7.2. Tvisteløsning
Dersom det oppstår tvist mellom Partene om tolkningen eller rettsvirkningene av Avtalen, skal tvisten først søkes løst ved forhandlinger og/eller mekling.
Dersom en tvist ikke blir løst ved forhandlinger eller mekling etter minst to gjennomførte møter mellom Partene, kan hver av Partene søke tvisten løs gjennom alminnelig rettsprosess. Avtalt verneting er i så fall Sogn og Fjordane tingrett.
7.3. Avtaleinngåelse
Avtalen er inngått fra det tidspunkt Leveransebeskrivelsen er signert eller på annen måte godkjent av Kunden. Frå samme tidspunkt gjelder også disse Standard Avtalevilkår som del av den inngåtte Avtalen, jf. pkt. 1.